Vitality

Praktijk

voor energetische geneeswijzen

Klassieke Homeopathie

In de klassieke homeopathie van Samuel Hahnemann staat de ziekte centraal. Hahnemann was de eerste arts die verschillende ziekten indeelde in categorieën. Dit noemde hij de ‘ziekteclassificatie’. Met deze methode kan de klassiek homeopaat alle factoren die aanleiding geven tot ziekte analyseren. Hierdoor ontstaat inzicht in;

De Stichting Hahnemann Homeopathie ontwikkelde op basis van de ziekteclassificatie van Samuel Hahnemann een visuele weergave, de ziekteclassificatiebloem. In het midden staat de Psora, onze constitutie (wie we zijn) centraal. Daar omheen de verschillende categorieën als bloembladeren weergegeven. Bij de geboorte zijn ze nog in balans, maar naar mate we ouder worden en verschillende factoren ons welzijn beïnvloeden kunnen de bloembladeren uit balans raken. De klassieke homeopathie helpt om het balans weer terug te vinden.

• de oorzaken van acute klachten, zoals een epidemie of een sluimerend aanwezige erfelijke aandoening, die soms opleeft;

• de oorzaak van chronische ziekten door;

• chronisch medicijngebruik en vaccinaties (iatrogene ziekten)

• ziekten ontstaan door een verkeerde leefstijl (pseudo chronische ziekten)

• erfelijke chronische ziekten (chronisch-miasmatische ziekten)

Samuel Hahnemann vond dus dat niet de klacht van de patiënt centraal moest staan, maar hij zette de ziekte centraal. De klacht vond hij slechts een uiting van een verstoorde situatie. Een teken van onbalans. Hij wilde de verschillende factoren die bij zouden kunnen dragen aan een ziekte in z’n geheel bekijken om op die manier de ziekte op te lossen. Hahnemann classificeerde (categoriseerde) de verschillende factoren en noemde deze werkwijze de Ziekteclassificatie (zie ook: Wikipedia: Ziekteclassificatie).

www.vitalitypraktijk.nl copyright Ingrid Plekkringa

styled by de la croix design Official associate of the Brain Company